lunes, 22 de febrero de 2016

RENAIXEMENT FEINA 2

  REINAIXEMENT //

Cinquecento

INTRODUCCIÓ 
 Roma serà la ciutat del Cinquecento, al llarg del segle XVI la capital artística d'Itàlia va a "traslladar-se" a Roma, principalment per l'enorme influència del Papat, el qual es convertirà en gran protector dels artistes i contractant d'obres.Al llarg del període corresponent a l'alt Renaixement italià, denominat Cinquecento, l'art es veurà obligat a adequar-se a les normes que el decòrum imposi, circumstància derivada del fet que la major part de les obres seran encàrrecs destinats a la decoració d'edificis religiosos . Juntament amb això, cal afegir que l'art renaixentista clàssic arribarà en aquests moments la seva culminació, sense oblidar tampoc que aquesta serà una època condicionada artísticament per la tasca de grans figures com ara Miquel Àngel, Rafael o Leonardo da Vinci. 
ArquitecturaEquilibri, austeritat, robustesa i predomini de l'arquitectura sobre la decoració són característiques principals de les edificacions Cinquecento classicistes.
 S'empren ara els volums amb un sentit plàstic, buscant el contrast i el joc mitjançant la conjugació de les formes i el maneig de la llum.Aquesta serà una època de grans construccions i de grans autors així mateix, al llarg d'aquest segle XVI s'inicia el desenvolupament i execució d'un dels més importants plans arquitectònics com serà el destinat a la creació de la basílica de Sant Pere del Vaticà. 
Adjudicada inicialment la seva construcció a Bramante, la mort del mateix donarà lloc a l'elecció del pintor Rafael, la participació en el projecte es veurà truncada de la mateixa manera per la seva mort, sent realment el relleu del posterior triat (Antonio de Sangallo el Jove) el veritable artífex de l'edifici: Miquel Àngel. Aquest va a recuperar el pla inicial de planta central proposat per Bramante ia construir la magnífica cúpula que el corona, convertint-la en referència de tot el conjunt.
Per finalitzar, cal destacar dins de la tendència manierista als arquitectes Vignola.


EsculturaNo és possible parlar d'escultura renaixentista italiana sense nomenar a un dels més grans i importants artistes d'aquesta disciplina com és Miquel Angel.
En ell és possible trobar els diferents registres que se succeiran al llarg d'aquest segle XVI, des d'aquelles obres inicials on s'acaten totes les regles clàssiques fins al manierisme terrible, del tot visionari, dels seus "escultures inacabades" (exemple de les quals pot citar-se la Pietà Rondanini).




PinturaDues grans figures vindran a completar la llista de mestres renaixentistes, encara que aquesta vegada pel que fa a pintura es refereix:Leonardo Da Vinci i Rafael, el primer dels quals serà el prototip absolut d'home del Renaixement (pintor, escultor, inventor, etc .).Les obres de Leonardo tenen un cert misteri (servir la tècnica del sfumato per embolicar les seves representacions d'una espècie de suggestiu vel difuminador) que les fa especialment suggestives, a més que el seu mestratge tècnica i l'enorme coneixement que té del cos humà li possibilitaran abastar aquell registre d'emocions que desitgi representar.Gran observador de la naturalesa humana, l'estudi psicològic realitzat dels seus personatges queda patent en retrats com el de la universalment famosa Gioconda.

Rafael, gustós de models d'una ingenuïtat i bellesa equilibrada en els seus inicis, perfectes exemples del més pur classicisme, patirà una evolució enorme en la seva pintura a partir de l'assumpció de diverses influències, arribant fins i tot a fregar el Manierisme en les seves últimes peces. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario